وبسایت TheGamer در مقالهای تحت عنوان "چرا لارا کرافت تنها شخصیت مونثیست که اهمیت دارد؟" به بررسی و ستایش لارا کرافت و تاثیرات حضورش و تحولاتی که باعث آن شد میپردازد:
"چرا لارا تنها قهرمان مونثیست که اهمیت دارد؟"
برمیگردیم به دهه ۱۹۹۰ زمانی که نوجوانی بیش نبودم که اولین کامپیوترم را خریدم. در آن چند سال از بازیها چیزهایی دیده بودم ولی با خرید کامپیوتر خودم به ماجراجوییهای جدیدی رسیدم که در زمان بازی با سگای برادر بزرگترم با آنها روبرو نشده بودم. آن روزی که به فروشگاه بازی رفتم و توم ریدر را در قفسه دیدم آغاز عشق من به لارا کرافت بود.
مقبره نوردی به عنوان یک نوجوان
اولین بار که توم ریدر را در فروشگاه دیدم ۱۶ سالم بود و چیزی که من را جذب آن کرد تصویر لارای زیبا به روی کاور بازی بود. اولین باری بود که حضورِ قوی شخصیتی مونث را در بازی میدیدم و از این بابت ذوق زده بودم. این روزها شخصیتهای مونث به وفور یافت میشوند ولی آن زمان داستان طور دیگری بود. نه تنها تقریبا همه بازیها شخصیتهای اصلی زن را رد میکردند بلکه حتی از دادن نقش مکمل هم به آنها خودداری میشد. هنوز شماری بازی بودند که به بازیکنان اجازه میدادند از بین ردهای شخصیت مذکر یکی را انتخاب کنند و اگر خوش شانس بودید یک شخصیت زن هم بینشان بود که البته آمار افتضاحی داشت. توم ریدر متفاوت بود. نه تنها تصویر لارا روی کاور بود، بلکه اسمش هم بود که حاکی از اهمیت او در بازی بود. میدانستم که باید آن را بازی کنم ولی هیچ اطلاعی از اینکه چه تاثیری روی من میگذارد نداشتم.
نماد جذابیت و الگو
لارا به عنوان اولین نماد جذابیت گیم شناخته شدهست. به هرحال مهم ترین چیز درباره او آن است که لارا از آن دست شخصیتها نبود که زیبا هستند و جز زیبایی چیز دیگری برای ارائه ندارند، او کامل و الهام بخش بود. مثل اکثر نوجوانان خیلی کلنجار رفتم تا بفهمم میخواهم چکار کنم و کی هستم و در اینجا توم ریدر کمکم کرد. با بازی توم ریدر دریافتم لارا همه آن چیزی بود که در نوجوانی به من الهام داد. همه میدانیم او زیبا و بسیار باهوش و عاشق یادگیریست و مطالعات زیادی انجام میدهد تا نسبت به چیزهایی که علاقمند است حدالامکان بیشترین اطلاعات را به دست بیاورد. لارا کاریزماتیک بوده و شخصیتی دوست داشتنی، بی پروا و روحیه ماجراجویی را دارد که نمیتواند دست از ماجراجویی بکشد. او بهترین لباسها و بهترین دیالوگها را دارد و به هر چیزی که درگیرش باشد اهمیت میدهد. به راستی کدام زن جوانی نمیخواهد مثل لارا باشد؟ به خصوص آنهایی که در مدرسه خجالتی بودند و بخاطر باهوش بودن و تمایل به یادگیری اذیت شدند. لارا به ما امید داد میتوانید باهوش بوده و با دوستان خوب و ماجراهایی شگفت انگیز زندگی خوبی داشته باشید.
قدرت دخترانه / Girl Power
[توضیح: قدرت دخترانه شعاریست که توانمندی، استقلال، اعتماد به نفس و قدرت زنان را ترغیب و تجلیل میکند.]
لارا کرافت همیشه برای من اولین و عالیترین نمونه زن مستقل و قوی بوده است. او قبل از اینکه شخص دیگری حتی جرات کند یک زن را روی جلد بازیهای ویدیویی قرار دهد، به تنهایی به ماجراجویی پرداخت و این کار را شگفت انگیز انجام داد. هنگامی که بازی در حال ساخت بود هیچ جنبش "Girl Power" وجود نداشت اما ما لارا را داشتیم. او نمادی یود از آنچه قرار بود بیاید و به این خاطر عاشقش بودم. با پیشرفت بازی و درحالی که لارا دوستان و همکاران خوبی در اطراف خود داشته است اما این روابط همیشه در طول سری متعادل به تصویر کشیده شدند. لارا زن جوانی که در دردسر افتاده باشد نیست اما اگر کسی را در خطر ببیند نجات میدهد. واقعا سپاسگزارم که سازندگان هیچگاه سعی نکردند با ترسیم یک رابطه عاشقانه برای لارا، به این شکل به او کمک کنند. اضافه کردن یک مرد قوی حتما باید وسوسه کننده باشد اما لارا هرگز به حمایت یک مرد احتیاج نداشته و ندارد. در عوض او تیمی دارد که همه حامی یکدیگر هستند.
رهبر مورد احترام
لارا معمولا در سفرها نقش رهبر را ایفا میکند و در این جایگاه بسیار مورد احترام است. دیگران در تیمهایی که او طی این سالها حضور داشته او را به خاطر مهارت، استعداد و دانشی که دارد تحسین میکنند. تجربه بازی مخصوصا برای زنان و دختران جوان بسیار مهم است. لارا نشان میدهد که زنان باهوش هم میتوانند رهبر باشند و سزاوار احترام هستند. زیبایی او نیز نقش مهمی ایفا میکند زیرا او یکی دیگر از کلیشهها را زیر سوال میبرد که میگویند "زنان زیبا نمیتوانند باهوش باشند" یا "لیاقت احترام را ندارند". در حالی که رسانهها پر از افرادی هستند که به خاطر دستاوردهایی از قبیل تهیه یک فیلم کثیف یا ابراز عقاید منفور، مشهور شدهاند، لارا در هوای تازه نفس میکشد. او با پیشرفت مهارتهای خود و یادگیری تمایلاتش به جایگاهش رسیده است.
زیبای AAA من
من به ندرت بازیهای در رده AAA بازی میکنم اما بازیهای توم ریدر را تا جایی که دیگر عنوانی برای بازی نباشد ادامه میدهم. در حالی که لارا به معنای سنتی واقعی نیست اما برای من بسیار واقعیست. وقتی دسته خود را برمیدارم و کنسول را روشن میکنم، یا رایانه شخصی خود را راه اندازی میکنم، به یاد شخصیت او، روحیه او و هر آنچه که او را مجسم میکند میفتم. کنترل لارا به عنوان یک زن به من یادآوری میکند به اندازه هر شخص دیگری توانا هستم. اینکه میتوام باهوش باشم و کتاب بخوانم و دانش چقدر مهم است. در آخر و مهمتر از هر چیزی که او یادم میاندازد این است که به عنوان یک زن بخاطر کسی که هستم، هر که باشم، لایق احترامم. لارا کرافت ازت ممنونم که الهام بخش نوجوانی من بودی و مایه مسرت من تا بزرگسالی. از هر کسی که در ساخت فرانچایز توم ریدر سهم داشته هم متشکرم. بازیهای شما تاثیر زیادی روی زندگی من داشته و امیدوارم تا جایی که امکان دارد به بازی آنها ادامه بدهم.
کانال تلگرام طرفداران توم ریدر
@TombRaider